Tips voor herfst- en wintermode 2018/2019

 

20190105_181443

In de mode: Luipaardprintjas en hoge laarzen

Wat kun je dit najaar aan trends verwachten en wat mag absoluut niet in je garderobe ontbreken? Ik vertel je via verschillende invalshoeken in deze aflevering van ‘In de mode, uit de mode?’ wat er mogelijk is.

De modetrends samengevat (voor de snelle lezer)

Wat is UIT en wat is IN de mode?

Uit: Oosterse prints
In: dierenprints (luipaardprints, slangenprints en zebrastrepen)

Uit: kant
In: zijde (vooral met sjaalprints à la Hermès)

Uit: vlinders en insecten (à la Gucci)
In: logo’s en merknamen

Uit: Chelsea boots
In: Texaanse boots

Uit: bont
In: nepbont

Uit: enveloptassen, ofwel clutches
In: heuptassen

Uit: Stan Smith sneakers
In: afzaklaarzen

Uit: nerd-looks
In: sterke vrouwen looks (oversize volumes en boxy schouders, power kleding)

Uit: earcufs
In: grote oorbellen die er voor beide oren ‘gewoon’ hetzelfde uitzien

Uit: parels
In: pailletten

Uit: militaire look
In: etnische look

Uit: stiksels, emblemen en geborduurde bloemen
In: accessoires in dierenprints

Uit: lange truien
In: korte en superwijde sweaters, truien en T-shirts, in combinatie met hoge taille broeken

UIT: zoetsappig roze
IN: gebrand oranje

UIT: pyjamabroeken en broeken met oriëntaalse prints
IN: ruitenbroeken

De modetrends uitgewerkt (voor de échte fashionista’s)

Wat gaan de lengtes voor rokken, jurken, broeken en zomerjassen worden. Wat voor een tassen en schoenen gaan we het komende seizoen dragen? Hoe gaan we de nieuwe modekleuren met elkaar combineren? En wat voor een materialen en modeaccessoires gaan we in de nieuwe modecollecties zien? We beginnen met de broeken.

Broeken

Broeken waren goed vertegenwoordigd op de catwalks voor herfst/winter 2018-2019. Het wordt een fantastische broekenwinter! In de nieuwste modecollecties zien we alle mogelijke modellen: van broeken met wijd uitlopende pijpen tot strakke sexy broekjes, van seventies modelletjes tot broeken met een jaren ’80 snit. En verder leren broeken en opvallend supermooie broeken in vinyl. Het is bijna onmogelijk om er een lijn in te vinden, laat staan een aantal broeken trends.

Daarom een snelle opsomming van het type broeken dat we voorbij zagen komen. Er zit vast iets voor je bij:
• Wijde broeken met een androgyne snit en lange pijpen die ruim over de schoenen vallen
• Wijde broeken die in hoge laarzen worden gedragen
• Wijde zevenachtste broeken die over hoge laarzen worden gedragen
• Strakke broeken die de enkel vrijlaten
• Strakke leren broeken
• Wijde leren broeken
• Broeken in vinyl (hoogglans) in alle mogelijke kleuren: rood, zwart, beige, wit, geel, blauw
• Fluwelen broeken, ook hier weer in alle mogelijke kleuren
• Ruitenbroeken (dus toch nog een échte trend!): van kleine en verfijnde ruitjes tot grote, grove ruiten in kleur
• Broeken met een sportieve snit, geïnspireerd door jogging broeken
• Klassieke broeken met een zijstreep
• Ribfluwelen broeken in jaren ’70 kleuren
• Broeken met wijd uitlopende pijpen
• En (last but not least): leggings (zwart, goud en in sexy dierenprints)

Een rode lijn, nog een trend in alle deze broeken is overigens de taille: die is hoog tot vrij hoog. De lage taille is voorlopig nog niet terug. Een andere gemene deler is en blijft kleur. Verder is opmerkelijk dat pyjamabroeken en broeken met oriëntaalse uit het modebeeld zijn verdwenen. Maar ook hier geldt weer: heb je er zin in, blijf ze dan vooral dragen.

Manon de Boer adviseert in Trendystyle.net: www.trendystyle.net/manon-de-boer-stylist-personal-shopper-en-consultant-een-droomjob-in-de-modewereld/ over specifieke modetrends voor dit najaar en winter.

Heel veel laarzen

En dan zijn we wel zo’n beetje bij het schoeisel aangeland. Het wordt volgens mij opnieuw een echte laarzenwinter. Enkellaarsjes en overknees zijn weer helemaal hot, plat of met hoge hak, met veters of glad. Ik zie ze in grote getale in de winkels terug.

Maureen Filé geeft ons weer haar kijk op de schoenmode dit najaar:

‘De schoenen die je vorig jaar in de herfst en winter droeg kun je nu natuurlijk weer dragen. Maar wil je nog wat nieuwe modellen aan je collectie toevoegen? Dan vind je hieronder een overzicht van de nieuwste schoenen trends.

Dierenprint
Omarm je inner ‘Nel Veerkamp’. Het dierenprintje is een welbekende trend die regelmatig terugkeert in het straatbeeld. De luipaardprint is inmiddels een echte klassieker geworden. Deze all-time favorite zien we dan ook volop in het najaar seizoen. Printjes die we daaraan toe kunnen voegen zijn de slangenprint, de giraffeprint en de zebraprint. Dat dierenprintschoenen echte eyecatchers zijn hoeven we je natuurlijk niet te vertellen dus probeer de rest van je outfit erop aan te passen. Houd jij van opvallende schoenen? Dan past deze beestachtige trend echt bij jou.

Overknee boots
De hoge laars is terug in een nieuw jasje. Er mag in 2018 een flinke hak onder. Wat ook één van de trends is, is dat de laars eruitziet alsof ‘ie afzakt’. Vooral in het wit zie je ze straks veel voorbij komen. Dit najaar loop jij er warmpjes bij met een paar overknee boots. Overknee boots zijn laarzen die zo hoog zijn dat ze over je knie vallen. Voor de echte waaghalzen zijn er statement varianten die net iets over je dij vallen. Overknee boots staan superleuk onder een minirok, een jurk of over een strakke jeans. Dit seizoen zien we de overknee boots in verschillende varianten voorbij komen.

Combat boots
Dit najaar moet je een paar stoere combat boots in de kast hebben staan! Combat boots zijn veterlaarsjes die er over het algemeen wat ruiger uit zien. Ze zijn super makkelijk te combineren want ze staan onder vrijwel iedere outfit. Wij combineren de combat boots dit najaar het liefst met een bloemetjesjurk of midirok om je vrouwelijke outfit net wat meer pit te geven.

Rood
Dit seizoen is code rood afgekondigd. En nee, we hebben het niet over extreem weer! Eén van de modekleuren dit najaar is namelijk rood. Rood is een warme kleur en wordt vaak geassocieerd met passie, kracht en energie. Daarnaast is rood erg vrouwelijk. De kleur rood is voor sommige mensen een gewaagde kleur, maar je kunt rood heel goed combineren met zwart. Je vindt de kleur rood overigens in oneindig veel kleurtinten. Zo zien we veel vuurrode pumps, maar ook bordeauxrode enkellaarsjes terug in het najaar.

Stem op je favoriete laars!

My favourite boots part 4

Van Haren, Graceland

Als slot van dit modeoverzicht heb ik mijn Facebook vriendinnen gevraagd te stemmen op drie mogelijke laarzenstijlen, zoals hier afgebeeld. Wat is jullie favoriet en waarom?
Dé favoriet bleek de middelste versie, de enkellaars. Enkele, soms zeer uiteenlopende reacties laat ik hier de revue passeren:

´Ik denk van deze drie de enkellaarsjes? Context is erg belangrijk bij de overknees. Ze kunnen in mijn ogen behoorlijk stijlvol en doordacht staan, maar ik vind zeker zwarte overknees vaak snel trashy worden. Ik denk dat het wel helpt als het een meer platte variant is. Gevalletje ‘bij twijfel niet doen’ voor mij. Ik ben geen fan van extra bandjes en gespjes zoals op de knielaarzen, alhoewel dat in de regel mijn favoriete lengte is. Zonder die bandjes zou het volgens mij een zeer flexibele laars zijn. De enkellaarsjes misschien net iets te stevig voor echt formele looks, maar los daarvan kun je er volgens mij best wat kanten mee op.´

´Deze enkellaarsjes zijn wat steviger dus ik zou ze niet voor een feestje dragen. Ik heb ze aangeschaft voor de koudere maanden als ik in een stad als Amsterdam veel ga rondlopen. Sowieso hou ik van een hoge hak.. anders kan je net zo goed leuke sneakertjes dragen. Dus de laarzen links vallen af. En met overknees ben ik nog iets kieskeuriger en moeten het veel dunnere hakken zijn dan deze.´

´Ik vind overknees over the top en van de linker vind ik de hak te plat. Mag voor mij wat hoger en slanker. Dus blijft over de enkellaarsjes. Die ik stoer en hip tegelijk vind. Ik heb nog geen enkellaarsjes (wel eens in mijn garderobe gehad, maar afgevoerd) maar deze met stevige hak zijn erg leuk.´

´The one on the left. Classy, great with most clothes, and just enough (but not too much) heel.´

20181103_134846 (7)

Gea bij Hudson’s Bay Amsterdam

Wat draagt Gea zelf dit najaar?

Ik ga voor een leuke jurk met zwarte panty of een blouse of truitje met een mooie leren rok, met hoge zwarte of bruine laarzen . Afhankelijk van temperatuur en regen een leren trenchcoat, een lange rode winterjas, zoals op de foto bij Hudson’s Bay Amsterdam of een nepbontjasje zoals op de foto boven dit artikel. Modejournaliste Cécile Narinx bracht me verder met haar column ‘IN de LEER’ (Volkskrant magazine, 1 september) op een idee:.. ‘Dé leerverschijningsvorm van najaar 2018 is de jurk, een elegante en welgevormde powerdress van boterzacht luxeleder in rijke kleuren. Waarmee de draagster laat zien dat het haar menens is…’ Ik doe mee!

Voor meer informatie:
http://www.facebook.com/gea.cross
http://www.geacross.wordpress.com
http://www.marieantoinette-shoes.com
http://www.trendystyle.net

2 responses to this post.

  1. Weer een interessant artikel! Dank je wel 🙂

    Beantwoorden

  2. Graag gedaan, Bianca!

    Beantwoorden

Plaats een reactie